Ερανιστής

Κείμενα, άρθρα και ροές επιλεγμένων ειδήσεων

Blogers: αυτοί,οι άγνωστοι.


embotec-magnetic-keyboard-440

.

Mπλόγκερ δηλώνω μεταξύ σοβαρού και αστείου.  Ξέρω τι είναι το πορτοκάλι, το μήλο, το μανταρίνι, μπορώ ακόμη να καταλάβω την έννοια του «φρούτου». Διαβάζω το Ροΐδη, το Mανιτάρι του βουνού και κάποια άλλα ιστολόγια στα οποία γράφουν, κατά δήλωσή τους, μπλόγκερς. Ωστόσο δεν μπορώ ακόμα να ορίσω επαρκώς τί είναι «ο» μπλόγκερ.

Δεν είναι δημοσιογράφος, μπορεί όμως να βγάλει, και βγάζει συχνά  είδηση.

Δεν είναι ιστορικός, σε πολλά ιστολόγια όμως μπορεί να διαβάσει κανείς «έγκυρες» και ενδιαφέρουσες αναρτήσεις για ιστορικά θέματα.

Δεν είναι ποιητής ή συγγραφέας, αρκετά ιστολόγια ωστόσο μπορούν να χαρακτηριστούν άνετα ως λογοτεχνικές σελίδες.

Δεν είναι κριτικός τέχνης αν και έχω διαβάσει εξαιρετικές σχετικές αναρτήσεις κ.ο.κ.

1_4

Η επαγελματική δραστηριότητα των bloggers, σύμφωνα με την έρευνα του περιοδικού MONTHLY RENIEW.

Ταυτόχρονα όμως, ως πιθανότητα, μπορεί να είναι στ’ αλήθεια όλα αυτά, και δημοσιογράφος και ιστορικός και ποιητής και οτιδήποτε. Για την αβασάνιστη διάδοση κάθε είδους μηνυμάτων στο διαδίκτυο έχω γράψει παλιότερα, εδώ θα προσπαθήσω απλώς να συνθέσω μια εικόνα των blogers, με βάση αυτά που έχω αντιληφθεί μέχρι τώρα.

Έψαξα λοιπόν και εντόπισα μερικές σχετικές έρευνες, απο τις οποίες πήρα και τους πίνακες που παραθέτω.

Η έρευνα της μηνιαίας πολιτικής επιθεώρησης MONTHLY RENIEW υπάρχει ΕΔΩ.

Μιά εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πτυχιακή εργασία για το bloging στην Ελλάδα μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ.

Διαβάζοντας τη δεύτερη έρευνα ξεκαθάρισα αρκετά τεχνικά ζητήματα, καθώς και ζητήματα επιστημονικής ορολογίας, ωστόσο πολύ απέχω ακόμα απο μια επαρκή εμπειρική πραγματογνωμοσύνη όσον αφορά στο θέμα.

Μιλάω εδώ για τους ανώνυμους μπλόγκερς, οι επώνυμοι είναι μια άλλη κατηγορία. Θα μπορούσα να συνεχίσω και με άλλα παραδείγματα, αυτό πάντως που φαίνεται με μια πρώτη ματιά είναι η πολυπλοκότητα του φαινομένου: γράφουν οι πάντες για τα πάντα κυριολεκτικά και για διαφορετικούς λόγους ο καθένας/μια.

Η έρευνα του περιοδικού MONTHLY RENIEW, την οποία υλοποίησε γνωστή εταιρία δημοσκοπήσεων, φαίνεται ότι δέχτηκε αρκετές κριτικές ως προς τη μεθοδολογία της. Αναφέρω απλώς εδώ ότι οι εκτιμήσεις της έρευνας καταλήγουν σε 4-5000 ενεργά ιστολόγια στην Ελλάδα, ενώ άλλοι υπολογισμοί τα ανεβάζουν σε 8000 και περισσότερα. Αυτά το Νοέμβριο του 2008.

2_1

Tα εισοδήματα των blogers.Πηγή: έρευνα του περιοδικού MONTHLY RENIEW..

Η λέξη γραφή χρειάζεται μάλλον να διευρυνθεί ως προς τη σημασία της, προκειμένου να περιγράψει την πολυσχιδή δραστηριότητα του συντάκτη ενός ιστολογίου. Στην πραγματικότητα οι νέες πολυμεσικές δυνατότητες αλλάζουν κυριολεκτικά τα δεδομένα της γραφής όπως τα ξέραμε μέχρι τώρα. Η τελευταία, όταν υπάρχει ως τέτοια, συνδυάζεται με μια δέσμη ποικίλων  ερεθισμάτων, οπτικών, ηχητικών κ.λ.π  δημιουργώντας ένα αποτέλεσμα διαφορετικό σε σχέση με το απλό κείμενο. Ως παραδείγματα μια τέτοιας πολυμεσικής δυνατότητας μπορούμε  να αναφέρουμε την άμεση παραπομπή σε πηγές, τις πρωτόγνωρες δυνατότητες τεκμηρίωσης, την ενσωμάτωση συνδέσμων κ.λ.π.

2_5

Είναι αξιοσημείωτη η υπεραντιπροσώπευση του Σύριζα και των Οικολόγων Πράσινων. Εξίσου εντυπωσιακά είναι τα ποσοστά των δυο μεγάλων κομμάτων τα οποία σαφώς και "υποαντιπροσωπέυονται". Δεν είμαι σε θέση να κρίνω συνολικά την έρευνα, ωστόσο η εικόνα δε μου φαίνεται πειστική. Πηγή: έρευνα του περιοδικού MONTHLY RENIEW.

Μια τέτοια δυνατότητα είναι βεβαίως ιστορικά πρωτόγνωρη, δημιουργεί νέα δεδομένα τα οποία μένει να καταγραφούν και να  μελετηθούν. Η έκρηξη των μπλόγκς σημειώθηκε, όχι τυχαία, μετά την απλοποίηση των σχετικών λογισμικών: πλέον  ο καθένας/μια μπορούσε σε ελάχιστα λεπτά, χωρίς εξειδικευμένες γνώσεις να «στήσει» ένα ιστολόγιο.

3_8

Η επιθυμία "να εκφράσουν τις απόψεις" τους φαίνεται να χαρακτηρίζει την πλειονότητα των blogers. Πηγή: έρευνα του περιοδικού MONTHLY RENIEW.

Όσον αφορά την ανωνυμία, τελικά, αυτή υφίσταται εφόσον οι συντάκτες κινούνται εντός των ορίων μιας κονωνικά  ορισμένης «νομιμότητας»: αν προσέβαλα την τιμή και την υπόληψη κάποιου, αν έγραφα λ.χ. ότι ο τάδε καταχράστηκε τόσα χρήματα, η ανωνυμία θα πήγαινε περίπατο, και  καλώς.  Η ανωνυμία ωστόσο δεν συνιστά μομφή αυτή καθ’ αυτή: μπορείς κάλλιστα να είσαι ένας «ανήθικος» επώνυμος, όπως μπορείς άνετα να είσαι «ηθικός» επιλέγοντας την ανωνυμία για διάφορους λόγους. Τα πράγματα μέχρι εδώ φαίνονται σχετικά απλά. Το πρόβλημα προκύπτει από την, ας την ονομάσω συμβατικά, γκρίζα ζώνη στην οποία κινούνται πολλά ιστολόγια, άλλα με ευθύνη του συντάκτη τους και άλλα, καθώς φαίνεται, πιο στοχευμένα και οργανωμένα. Εδώ οι δυνατότητες είναι ανοιχτές και έχουν να κάνουν με την ίδια την τεχνική φύση του διαδικτύου: μπορώ να ανεβάσω με δεκάδες τρόπους σχεδόν τα πάντα: από μια καταγγελία για την απόλυση μου, μια είδηση κι ένα σχόλιο, μέχρι αυστηρά προσωπικό υλικό αξιοποιώντας εύκολα  μια άνευ προηγουμένου δυνατότητα  σύνδεσης του ιδιωτικού με το δημόσιο.

4_34

Πολύ ψηλά στις προτιμήσεις εμφανίζονται τα πιο σοβαρά τηλεοπτικά κανάλια, με πρώτη τη ΝΕΤ.Πηγή: έρευνα του περιοδικού MONTHLY RENIEW..

Αν λοιπόν «τα πάντα είναι πολιτική», με την έννοια ότι αναφέρονται και επηρεάζουν τη δημόσια σφαίρα, τότε τα μπλόγκς έχουν, δυνάμει τουλάχιστον,  αξιώσεις πολιτικής ισχύος αφού επηρεάζουν τη γνώμη «των πολιτών». Ομολογώ ότι δεν γνωρίζω αρκετά το χώρο ώστε να γίνω πιο σαφής  και συγκεκριμένος, ωστόσο η όλη συζήτηση και η προσπάθεια για τον «έλεγχο» του διαδικτύου και κατ’ επέκταση των μπλόγκερς μαρτυρεί το ζωηρό ενδιαφέρον όλο και περισσότερων  για τη μπλογκόσφαιρα, ως χώρου διαμόφωσης και ενδεχομένως αλλαγής του ‘πολιτικού».

Τα ιστολόγια λειτουργούν, εκ των πραγμάτων, ως πολλαπλασιαστές της γνώμης, της είδησης, του σχολίου ή της όποιας δραστηριότητας τους.

Ταυτόχρονα λειτουργούν κατά κάποιον τρόπο εξισωτικά, στα πλάισια αυτού που ορίστηκε ως  «μαζικήςκαταναλωτικής δημοκρατίας: μπορεί ο καθένας  να κάνεις ένα μπλόγκ, εξάλλου γα πρώτη φορά γράφουν τόσοι πολλοί, για τόσα πολλά και με τόσους πολλούς αποδέκτες.

Ψάχνοντας εντόπισα ακόμη μια σχετική έρευνα στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, την οποία μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: