Ερανιστής

Κείμενα, άρθρα και ροές επιλεγμένων ειδήσεων

Ποιήματα δασκάλων για το δικτάτορα Παπαδόπουλο από το Διδασκαλικό Βήμα της εποχής.


Eγκαινιάζοντας, όπως όπως, την κατηγορία Νεοελληνικό έθος, και με αίσθημα βαθύτατης παιδαγωγικής ευθύνης, δημοσιεύω σήμερα μερικά  ποιηματάκια διδασκάλων, τρανή απόδειξη ότι δεν «διάβαζαν» όλοι στη διάρκεια της δικτατορίας, όπως ο μακαρίτης ο κ. Χριστόδουλος. Κάποιοι συνέθεταν ακαταπαύστως και αόκνως ποιήματα, προορισμένα, αλίμονο, να χαθούν στη λήθη και τη λησμονιά.

.

Κι όχι μόνο έγραφαν, αλλά κατάλαβαiναν πολύ καλά και τι συνέβαινε στη χώρα, όχι σαν τον προαναφερθέντα Ιεράρχη που «δε γνώριζε» για τα βασανιστήρια στο ΕΑΤ-ΕΣΑ. και τη Μακρόνησο.  Την ίδια στιγμοί εκατοντάδες δάσκαλοι και δασκάλες υφίσταντο μια σειρά διώξεων, που ξεκινούσαν από τους τσαμπουκάδες των επιθεωρητών και το φακέλωμα και έφταναν μέχρι τα βασανιστήρια και τις  εξορίες.

Απορώ  μερικές φορές πώς από τα σπλάχνα της πιο κακόγουστης δεξιάς που γνώρισε η Ευρώπη,  προέκυψαν άκαπνα κολεγιόπαιδα σαν τον κ. Αρούλης,  πως περάσαμε από το κυνήγι των «κόκκινων λιονταριών» στο life style.

.…Άλλα φυντάνια έκλεινε ο Αντρέας στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας, άλλα γονιμοποιήθηκαν εν τω μεταξύ στα χιονοδρομικά της επικράτειας και στους ναούς της γκλαμουριάς.

Πλατιάζω, όμως και απεραντολογώ, επάνέρχομαι στο ποιήμα και επισημαίνω τον άψογο λαϊκότροπο δεκαπεντασύλλαβο:

«ε-σείς μας λευ-τε-ρώ-σα-τε στις ‘κο-σι-μιά τ’ Α-πρί-λη»,

καθώς και τον δημοτικίζοντα ποιητικό νεολογισμό: «στις ‘κο-σι-μιά».

.

Χωρίς πνοή, άψυχο, το σύντομο πόνημα του κ. Παπαδημητρίου, αν και ο ίδιος  είναι μετεκπαιδευθείς σε διδασκαλείο.

Τα επόμενα είναι πιο ζωντανά (:να ζήσεις), με σφριγηλές επίκαιρες αναφορές στο «σλαυισμό», στα όρια του αιρετικού («σταλμένο του θεού») και τα συνήθη για το «φωτεινό φάρο» κλπ, ενώ η Ανάσταση του πολύπαθου Ιησού προσδιορίζεται την 21 Απριλίου.

Στο τελευταίο αδικοχαμένο και ανώνυμο λογοτεχνικό άνθος γίνεται η κλασική μνεία στο τρανό δασκαλοπαίδι, το Γ. Παπαδόπουλο, ενώ η γλώσσα φαίνεται σφύζουσα δημοτική (:βλαστάρι, γέννα, τρανός, τράχηλος, καμάρι κ.τ.ο).

Στην ίδια σελίδα υπήρχε και μια μάλλον συντεχνιακή διαμαρτυρία της Ομοσπονδίας για τους «μετεκπαιδευθέντες», οι οποίοι ζητούσαν ειδικά «προνόμια » από το Υπουργείο της χούντας και είπα να την αφήσω.

Περισσότερα πιθανόν, μετά την  επικείμενη  επίσκεψη κλιμακίου της Ομάδας Άσκοπων Ερευνών σε ορεινό χωριό της Μακεδονίας, προς άγραν του χαμένου φοιτητικού χαρτοκιβωτίου-Νου-νού.

Πηγή:  Διδασκαλικό Βήμα, 1970.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: